Deze maand verscheen het laatste nummer van deze jaargang van literair -historisch tijdschrift De Parelduiker. Op het omslag prijkt Marguerite Yourcenar, die in 1981 als eerste vrouw tot het heilige mannenbolwerk van de Académie française werd toegelaten. Dirk Leyman schreef hierover een boeiende bijdrage. En Bart Slijper laat zien, in deze tijd waarin oorlogen weer dichterbij zijn dan ooit, hoe Heinrich Mann en Romain Rolland zich verzetten tegen de oorlogszuchtige taal waarmee Thomas Mann de Eerste Wereldoorlog begroette.
Gerdien Verschoor introduceert de Pools-Joodse dichter WÅ‚adysÅ‚aw Szlengel in het Nederlands taalgebied. Szlengel trad tijdens de Tweede Wereldoorlog in het getto van Warschau op in een satirisch cabaret, samen met WÅ‚adysÅ‚aw Szpilman, de hoofdpersoon uit de film De pianist van Roman Polanski. Daarnaast ziet Paul Gellings een biografische bron voor de angstaanvallen van Mulisch’ hoofdpersonen in Het stenen bruidsbed en De aanslag, peilt Miriam Rasch haar literaire en filosofische bronnen en gedenkt Aad Meinderts de onlangs overleden literatuurgeschiedschrijver Piet Calis. En zoals in ieder nummer bespreekt Jan Paul Hinrichs recente uitgaven in Schoon & Haaks.
De Parelduiker, jaargang 29, 2024, nummer 5, € 14,50