Bij Uitgeverij Pica is onlangs de bundel Opdat wij schrijven. Herinrichting van het schrijfonderwijs nu verschenen. Dit boek stond onder redactie van Renske Bouwer, Micha Hamel, Suzanne van Norden, Jeroen Steenbakkers en Els Stronks. De schrijfcrisis in het Nederlandse onderwijs kreeg minder aandacht dan de leescrisis. Maar ook de resultaten van het Nederlandse schrijfonderwijs vallen al decennialang tegen.
Men zou ook kunnen zeggen dat het schrijfonderwijs in Nederland nooit écht van de grond is gekomen. Veel internationale ontwikkelingen in het schrijfonderwijs gingen Nederland voorbij, en opleidingen voor professionele schrijvers kwamen eind 20e eeuw maar langzaam van de grond. Met de opkomst van chatbots als ChatGPT is dit hét moment in de Nederlandse geschiedenis om het schrijfonderwijs te herbezien.
In Opdat wij schrijven schetsen docenten, leerlingen, lerarenopleiders, onderzoekers en schrijvers hoe het Nederlandse schrijfonderwijs heringericht kan worden, opdat het gaat draaien om wat schrijven leerlingen kan bieden. En dat is: taal gebruiken om de eigen gedachten en gevoelens te verkennen, te verdiepen en te uiten. Wie zo leert schrijven, wordt ook een betere lezer. Een lezer die nieuwsgierig is naar de gevoelens en gedachten van andere schrijvers.
Opdat wij schrijven bevat bijdragen van onder anderen Milio van de Kamp, Paulien Cornelisse, Massih Hutak, Miriam Mous, Jacqueline Bel, Kitty Herweijer, Lena Claessen en Sholeh Rezazadeh.
Opdat wij schrijven. Herinrichting van het schrijfonderwijs nu, uitgeverij Pica, paperback, 336 pag., € 31,95
ISBN: 9789493336131